Dropshipping


Dropshipping is een modern verdienmodel. Dropshipping komt neer op het verkopen van een product dat je niet op voorraad hebt en de uitlevering laten verrichten door een derde partij. Je verkoopt het product eerst via een website of een verkoopplatform en meteen daarna koop je het zelf in. Jouw leverancier zorgt ervoor dat het product bij de eindklant aankomt.

Voorbeeld, stap voor stap:

1. Een klant bestelt een doos enveloppen A5, rekent af in een webwinkel.

2. De webwinkel bestelt de doos daarna meteen bij een leverancier of groothandel die de doos op voorraad heeft.

3. De leverancier pakt het product in en verzendt het product via een bezorgingsbedrijf zoals PostNL naar de eindklant.

Het product wordt dus eerst aan de klant verkocht, pas daarna wordt het ingekocht.

Dropshipping : voordelen


Dropshipping stelt een ondernemer in staat een assortiment aan te bieden zonder daar eerst producten voor aan te bieden. Een voordeel is dat verdienmodellen sneller kunnen worden uitgeprobeerd. Een ander voordeel is dat de ondernemer minder kapitaal in zijn voorraad hoeft te steken. Hij kan in principe met nul kapitaal een bedrijf van de grond trekken.

Dropshipping als route voor een start-up

Dropshipping is een route om een bedrijf te beginnen, of een bijverdienste op te bouwen naast een baan, zonder investering.

Dropshipping : knelpunten

Soms heeft de leverancier het product niet meer op voorraad.

Een ander punt waar een probleem kan onstaan is bij retouren. Elk bedrijf dat producten verkoopt is verplicht retouren te accepteren, binnen de voorschriften van de wet.

In het dropshipping-model kan dat problematisch zijn, omdat het idee is dat de producten niet vanaf de bedrijfslocatie verzonden worden. Een mogelijke oplossing hiervoor is het product door de klant terug laten zenden naar de dropshipping-leverancier.



Bekijk onze boeken over dropshipping

Terug naar de Kennisbank