Affiliate Marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen - abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd. Affiliates kunnen dit bewerkstelligen door onder andere advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen. Als er uit het doorverwijzen van klanten naar de adverteerders een verkoop of lead volgt, ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding van de adverteerder. Er kan ook per click of per pageview betaald worden.

Affiliateconcepten

Voorbeelden van typische affiliateconcepten zijn bijvoorbeeld vergelijkingssites, cashbacksites of nieuwsbrieven.

Adverteerders

De partij die zelf haar producten en diensten aanbiedt op internet, meestal in de vorm van een webwinkel, wordt de adverteerder genoemd. De adverteerder stelt promotiemateriaal beschikbaar voor de affiliate, dit kunnen bijvoorbeeld reclamebanners, tekstlinks of formulieren zijn. De adverteerder bepaalt vooraf wat voor vergoeding er wordt uitgekeerd bij welke acties.

Affiliates (publishers - uitgevers)


Affiliates kunnen met behulp van het ter beschikking gestelde promotiemateriaal van de adverteerders bezoekers doorsturen naar de adverteerder. Wanneer er een actie plaatsvindt in de webwinkel van een adverteerder zal de affiliate hiervoor de vooraf vastgestelde vergoeding ontvangen.

Affiliate-netwerken (tussenpersonen)


Een affiliate-netwerk is als tussenpersoon de schakel tussen de adverteerders en de affiliates. De affiliate-netwerken zorgen voor een juiste afhandeling van de betalingen aan de affiliates en het doormeten van geplaatste verkopen en leads in hun software. Affiliate-netwerken maken het mogelijk voor affiliates om meerdere adverteerders te promoten binnen ��n interface. Het kan ook voorkomen dat adverteerders zelf in het bezit zijn van deze software.



Terug naar de Kennisbank