Actie nodig tegen het beoordelingensysteem van bol.com?

Als ondernemer verkopen op bol.com is makkelijk. Maar het kan bijzonder stressvol zijn, als gevolg waarvan veel ondernemers er na enige tijd weer mee stoppen. 

Klanten mogen met hun `beoordelingen´ de verkooppartners van bol.com (zelfstandige ondernemers) van van alles beschuldigen. Ze liegen, vertellen halve waarheden, stellen onredelijke eisen, chanteren en oordelen er op los. Ze beschadigen de verkoop van de bol-bedrijven moedwillig met hun negatieve beoordelingen die per keer honderden euro's schade aanrichten. Een laag cijfer werkt drie maanden door op de verkoop, doordat het algoritme van bol de producten van de winkel minder vaak aanbiedt.

Bol doet er niets tegen, want het bedrijf vindt het niet in zijn belang tegen dit wangedrag op te treden. Veel verkopers hebben hier veel last van en begrijpen ook niet wat de toegevoegde waarde is van deze werkwijze voor de verkoop op bol.com.

Is het tijd voor een gezamenlijke actie richting bol.com hierover? Wat denk jij? Laat hieronder je reactie achter.

Of stuur ons je emailadres via het aanmeldformulier op deze pagina. Klik dan hier.

Dan kunnen we je makkelijker op de hoogte houden. 

2 reacties

  • Helemaal mee eens.
    1. Allereerst kan je er niks tegen doen, alleen de klant vragen om het te wijzigen. Bij Webwinkelkeur kan je die partij nog laten bemiddelen als dingen geen meningen zijn, maar gewoon echt leugens.
    2. Grote partijen zijn in het voordeel. Als je tien keer een 9 krijgt en twee keer een 1 gaat het gemiddelde meteen naar 7,6.
    Als je honderd keer een 9 krijgt en twee keer een 1 slechts naar 8,8. Ofwel voor kleinere ondernemers heeft dit veel meer impact.
    3. Recensies zijn vaak erg zwart/wit. Een dag te laat geleverd? Bam, direct een 1 voor zowel levering, product als alles.. Ivm met punt 1 is dit zeer slecht. Helemaal icm punt 2.

    Eberg
  • Wat er anders moet.
    Meer reviews. De reviews moeten in verhouding staan met de verkopen.
    Negatieve reviews, moeten aangepast kunnen worden als deze op onredelijkheid berusten.
    Voorbeeld: Een onvoldoende omdat het pakje in de brievenbus zit, klant zit in een rolstoel.
    Verkopers moeten kunnen reageren.
    Anoniem een review geven, is niet netjes.
    Het reviewcijfer moet niet zoveel impact hebben op je verkopen.
    Nu kost het je enorme bedragen als iemand een onvoldoende geeft. Je bent daardoor chantabel. “wat ga je hier aan doen? zegt de klant, en weet de gevolgen voor de retailer”

    c paul

Reageer op dit bericht